Comunicats fins al 09/02/2021

09/02/2021

COMUNICAT referent al debat electoral sobre el sistema aeroportuari i portuari català

El debat electoral de cara a les eleccions catalanes del 14-F va enfrontar els partits polítics que defensen majoritàriament continuar amb les polítiques de “creixement sostenible” i els que plantegen transformacions en l’escenari de crisi sistèmica actual.

La plataforma Zeroport, organitzadora del debat junt amb altres entitats, considera que seguir amb l’oxímoron del ¨creixement sostenible¨ amb noves falses solucions com l’hidrogen i l’augment de l’eficiència significa: 

  • Amagar negligentment la gravetat de les crisis climàtica i energètica (pel clar retrocés de la disponibilitat global de combustibles fòssils) en curs.
  • Negar la realitat dels impactes i la inviabilitat econòmica, social i ambiental dels sectors aeroportuari i portuari.
  • Evadir decisions polítiques per a la necessària i urgent transformació del fracassat model econòmic del país, en favor dels capitals financers i multinacionals, per fer front a la crisi sistèmica que la pandèmia ha accelerat.

Segons la plataforma, els reptes són urgents i majúsculs, i l’única via efectivament sostenible i justa passa pel decreixement planificat d’aquests sectors. 

La plataforma Zeroport, conformada per més de 40 organitzacions socials, veïnals i ecologistes, va convocar el passat 26 de gener -juntament amb altres entitats- un debat amb els partits amb representació parlamentària per conèixer i fer públiques les polítiques que implementaran durant el pròxim mandat en relació amb el sistema aeroportuari i portuari català. 

El debat es va centrar en les següents tres preguntes sobre les polítiques dels partits referents a aquests sectors per fer front a la crisi econòmica, social, climàtica, de contaminació, ecològica i energètica:

  1. El vostre partit defensa o està en contra de l’ampliació de les infraestructures i capacitats del sistema portuari i aeroportuari català, en referència a les dades màximes assolides el 2019?
  1. El vostre partit estarà d’acord a destinar els fons europeus Next Generation que arribin a Catalunya a l’aviació i el transport marítim?
  1. El vostre partit impulsarà un pla de redimensionament del sector marítim i de l’aviació amb la reducció de vols i rutes marítimes, especialment respecte al turisme de creuers i els vols de baix cost al país?

Al llarg del debat, diversos partits van coincidir en alguns temes concrets, com ara: electrificació del port, la no ampliació l’Aeroport del Prat o de la tercera pista, la supressió de vols de curta distància en favor del tren, regulació fiscal d’ambdós sectors o les ¨solucions¨ tecnològiques. Malauradament pels organitzadors, només una formació política va manifestar-se molt clarament sobre la ineludible transformació d’aquests sectors sobredimensionats a fi de canviar el model econòmic i fer front a la recessió econòmica i a la crisi energètica (no hi ha alternatives reals de producció en escala basades en energies renovables en el sector del transport aeri i marítim); així com, sobre la necessitat de restaurar els ecosistemes afectats per les grans infraestructures portuàries i aeroportuàries.

Zeroport insta a la responsabilitat dels partits per situar-se en la nova realitat i els reptes enormes que tenim com a país, i els demana un gir absolut en relació amb: les polítiques de creixement amb inversions públiques en infraestructures i subvencions, els privilegis fiscals a l’aviació i el transport marítim, i la manca de regulació en aquests sectors. En aquest context, el foment il·limitat durant els darrers anys de les grans infraestructures del port de Barcelona i l’aeroport del Prat i els seus serveis i activitats associats han destruït un gran espai vital i estratègic per a la sobirania hídrica i alimentària de l’àrea metropolitana de Barcelona, que cal preservar perquè serà clau en l’actual escenari de crisi global.

Per tot això, Zeroport demana al nou govern que es conformi com a resultat dels pròxims comicis que aturi els projectes d’ampliació en curs i futurs, aturi les inversions amb fons públics i europeus en aquests sectors i que promogui, per a aquests sectors, un pla de redimensionament sota criteris de compliment de les obligacions climàtiques, de protecció de la salut i el medi ambient, d’interès general, de rendibilitat social i de viabilitat econòmica. Així mateix, que actuï amb transparència i facilitant la participació de la societat civil. 

Més informació:

Vídeo de la sessió.

Graella amb les respostes dels partits (s’inclouen també les respostes d’un altre partit que no va participar en el debat però que les va enviar per escrit, perquè només es va convidar al debat els partits amb representació parlamentària a la darrera legislatura).

17/07/2020

ZEROPORT DEMANA AL PARLAMENT DE CATALUNYA UNA POSICIÓ CLARA PER A LA PARALITZACIÓ DEFINITIVA DELS PROJECTES D’AMPLIACIÓ DE L’AEROPORT I EL REDIMENSIONAMENT DE L’AVIACIÓ

Emetem el present comunicat per manifestar la nostra disconformitat en relació amb la resolució del Parlament de Catalunya sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat, que ens sembla del tot insuficient (de manera semblant a la proposició aprovada el passat 28 de febrer per l’Ajuntament de Barcelona, tal com vam manifestar l’endemà en un altre comunicat) per les següents raons:

1. En primer lloc perquè transcorreguts vint anys de l’anterior Pla Director de l’aeroport del Prat (1998), recordem que les mesures compensatòries que es van aprovar per mitigar els greus impactes ambientals que aquest Pla va provocar i que segueix provocant encara no han estat convenientment desenvolupades. És absurd, per tant, que es deixi la porta oberta (aquesta resolució ho fa, com es veurà a continuació) a alguna mena d’ampliació d’activitat de l’aeroport quan encara no s’han mitigat com cal els greus efectes que va ocasionar l’última ampliació.  

2. La resolució parla d’evitar un creixement il·limitat de passatgers; per tant no es concreta cap sostre i dona marge al creixement del trànsit a l’aeroport del Prat. En una situació de crisi intensa del sector de l’aviació amb un horitzó llarg i incert, no es demostra valentia fixant cap objectiu de control del trànsit aeri.

3. El sistema aeroportuari català integrat de què es parla té l’aspecte de referir-se a un augment del trànsit en altres aeroports catalans acompanyat d’infraestructures de connexió entre ells, cosa que va en contra del decreixement de l’aviació, tan necessari en el context de crisi climàtica i energètica, i genera dubtes pels impactes ambiental i social que pot generar.

4. El medi natural i la biodiversitat del Delta del Llobregat que s’afirma que es volen protegir no poden suportar més ampliacions de l’aeroport ni cap altre dels creixements urbanístics i d’infraestructures que estan programats a la zona per part de les administracions central, autonòmica i local.

Per aquests motius, considerem molt més valenta, encertada i oportuna en relació amb els temps de crisi que estem vivint la Proposició no de llei recentment aprovada al Parlament de les Illes Balears, que en el seu primer punt estableix clarament que la capacitat actual de l’aeroport de Son Sant Joan és el límit que no s’ha de superar en cap cas.

En el cas de l’aeroport del Prat, ens hauria agradat que s’hagués aprovat un text que anés en aquesta línia, i lamentem profundament que en el si del Parlament de Catalunya no hi hagi el coratge suficient per fer-ho  ni per rebutjar l’hegemonia de la visió de lucre a curt termini imposada pels interessos dels lobbys de sempre i del gran capital.  Des de Zeroport, continuem defensant que, ateses les necessitats imperioses que exigeixen les urgències ecològica, climàtica, energètica i de disponibilitat de recursos que ja estem vivint, és indispensable i inajornable la retirada immediata i sense condicions dels plans d’ampliació de l’activitat de l’aeroport i que AENA i el Govern de l’Estat treballin per impulsar un pla de viabilitat i redimensionament d’AENA que s’ajusti al context d’emergència climàtica, de contracció econòmica i de reducció de la mobilitat aèria.

07 /05/2020

[castellano]

Zerøportjunto con otras organizaciones sociales y ecologistas, instan al gobierno Sánchez a redimensionar AENA y a que no rescate a la multinacional IAG Iberia

Las organizaciones publican una Carta abierta al Presidente del Gobierno español, Pedro Sánchez, pidiendo un plan de viabilidad y redimensionamiento de AENA que se ajuste al contexto de emergencia climática, de contracción económica y de reducción de la movilidad aérea a fin de evitar costos que recaigan en el erario público. Del mismo modo, solicitan al Gobierno que deniegue el aval de ICO a los 1.010 millones de euros solicitados por Iberia y Vueling del holding aéreo IAG.

Ecologistas en Acción, Zerøport, la Plataforma contra la Ampliación del Aeropuerto de Palma, el Grupo Balear de Ornitología y Defensa de la Naturaleza (GOB), Greenpeace, la Asociación por la Promoción del Transporte Público, la Asamblea de Barrios por el Decrecimiento Turístico y Amigos de la Tierra han presentado una carta al Presidente del Gobierno a raíz de la decisión de AENA de negociar dos créditos por valor de 2.000 millones de euros con entidades financieras para enfrentar la caída de sus ingresos. En la actual crisis del sector, señalan, una posible insolvencia de AENA contribuiría a agravar aún más la propia crisis económica generada por la Covid-19, socializando las pérdidas de esta compañía, en caso de rescate público.

Del mismo modo, se oponen a que con fondos públicos se rescaten multinacionales privadas como Iag Iberia, que forma parte del holding aéreo IAG (que agrupa a Iag Iberia, British Airways, Vueling, Aer Lingus y LEVEL). Piden por ello que se deniegue el aval de ICO a los créditos que han solicitado Iberia y Vueling por un valor 1.010 millones de euros.

En ambos casos, piden a Sánchez que el Gobierno reconsidere estas decisiones, argumentando que responden a intereses privados de capitales internacionales, son contrarias a la razón del interés general y seguramente ocasionarán un cargo sobre las cuentas públicas que tendrá enormes costos sobre la población. Recuerdan que los accionistas privados mayoritarios de AENA son fondos y gestores de fondos de inversión internacionales como BlackRock Inc, con acciones en los propios bancos a los que AENA está solicitando los créditos, como son el Banco Santander, BBVA, CaixaBank, Bankia y Sabadell, entre otros. 

Por todo ello piden:

Un plan de viabilidad y redimensionamiento de AENA que incluya los siguientes aspectos:

* Un plan de reducción de vuelos para lograr una reducción anual del 7,6% de las emisiones de CO2en cumplimiento con los objetivos climáticos, como reclama la comunidad científica en el último informe de Naciones Unidas. 

* Cierre de aeropuertos deficitarios que se dedican exclusivamente a vuelos domésticos y eliminación de vuelos en trayectos cortos con alternativa de ferrocarril.

* Suspensión definitiva de cualquier ampliación de capacidad, sea en los aeropuertos existentes o en nuevos.

* Protección a los trabajadores afectados, aplicando la política de proteger a las personas, no a los puestos de trabajo concretos.

Un plan de choque para la adaptación del sistema ferroviario a la nueva movilidad. Para ello se deberá capacitar nuestro sistema ferroviario para absorber la mayor parte de la demanda aérea intrapeninsular. La práctica totalidad de vuelos peninsulares tienen origen y destino en ciudades con excelente acceso ferroviario; sólo se necesita fortalecer la capacidad del servicio actual con trenes, cocheras y talleres. Para trayectos más largos de 7 horas, hay que recuperar los trenes nocturnos como están haciendo varios países en Europa (ver Nota 6).

Transparencia con relación a este plan de viabilidad y a cualquier posible ayuda con fondos públicos a AENA o a Iag Iberia.

– Que cualquier ayuda pública se destine a favorecer los modos de movilidad más sostenibles y al transporte público, no al sector de la aviación, que ha demostrado sus externalidades negativas y sus limitaciones.

– El establecimiento de un sistema de gravamen a la aviación (vía IVA, tasación del queroseno y de los viajes frecuentes…) que elimine los actuales privilegios fiscales de los que goza el sector y que incorpore las externalidades negativas que genera.

Las organizaciones insisten en la urgencia de realizar un cambio profundo en las nefastas políticas insostenibles de transporte que desde los años 90’ han venido privilegiando a un sector altamente contaminante como la aviación mediante inversiones públicas, subsidios y privilegios fiscales a las compañías aéreas en detrimento de los sistemas de transporte más sostenibles y públicos.

La profunda crisis económica y social que vive el país unida a la caída de ingresos públicos obliga a establecer prioridades en las políticas y fondos públicos para fortalecer los servicios básicos esenciales, el sistema social de protección para atender a los sectores más vulnerables y a las personas que perderán el empleo, así como para el impulso de sectores económicos esenciales en el contexto de la crisis global, energética y climática. En la dura situación que enfrenta el país consideran inaceptable repetir los errores del pasado, generando sobre (endeudamiento) público para rescatar grandes capitales financieros y mantener el mismo modelo económico injusto e insostenible.

Ver la carta presentada al Presidente del Gobierno

[català]

Zerøport, junt amb altres organitzacions socials i ecologistes insten al govern Sánchez a redimensionar AENA i a què no rescati a la multinacional IAG Iberia

Les organitzacions publiquen una
Carta oberta al President del Govern espanyol, Pedro Sánchez, demanant un pla de viabilitat i redimensionament d’AENA que s’ajusti al context d’emergència climàtica, de contracció econòmica i de reducció de la mobilitat aèria a fi d’evitar costos que recaiguin en l’erari públic. De la mateixa manera, sol·liciten al Govern que denegui l’aval d’ICO als 1.010 milions d’euros sol·licitats per Ibèria i Vueling del hòlding aeri IAG.

Ecologistes en Acció, Zerøport, la Plataforma contra l’Ampliació de l’Aeroport de Palma, el Grup Balear d’Ornitologia i Defensa de la Naturalesa, Greenpeace, l’Associació per la Promoció del Transport Públic, l’Assemblea de Barris pel Decreixement Turístic i Amigos de la Tierra han presentat una carta al President del Govern arran de la decisió d’AENA de negociar dos crèdits per valor de 2.000 milions d’euros amb entitats financeres per a enfrontar la caiguda dels seus ingressos. En l’actual crisi del sector, assenyalen, una possible insolvència d’AENA contribuiria a agreujar encara més la crisi econòmica generada per la Covid-19, socialitzant les pèrdues d’aquesta companyia, en cas de rescat públic.

De la mateixa manera, s’oposen al fet que amb fons públics es rescatin multinacionals privades com Iag Iberia, que forma part del hòlding aeri IAG (que agrupa a Iag Ibèria, British Airways, Vueling, Aer Lingus i LEVEL). Demanen per això que es denegui l’aval d’ICO als crèdits que han sol·licitat Ibèria i Vueling per un valor 1.010 milions d’euros.

En tots dos casos, demanen a Sánchez que el Govern reconsideri aquestes decisions, argumentant que responen a interessos privats de capitals internacionals, són contràries a la raó de l’interès general i segurament ocasionaran un càrrec sobre els comptes públics que tindrà enormes costos sobre la població. Recorden que els accionistes privats majoritaris d’AENA són fons i gestors de fons d’inversió internacionals com BlackRock Inc, amb accions en els mateixos bancs als quals AENA està sol·licitant els crèdits, com són el Banc Santander, BBVA, CaixaBank, Bankia i Sabadell, entre altres.

Per tot això demanen:

Un pla de viabilitat i redimensionament d’AENA que inclogui els següents aspectes:

* Un pla de reducció de vols per a aconseguir una reducció anual del 7,6% de les emissions de CO₂ en compliment amb els objectius climàtics, com reclama la comunitat científica en l’últim informe de Nacions Unides.

* Tancament d’aeroports deficitaris que es dediquen exclusivament a vols domèstics i eliminació de vols en trajectes curts amb alternativa de ferrocarril.

* Suspensió definitiva de qualsevol ampliació de capacitat, sigui en els aeroports existents o en nous.

* Protecció als treballadors afectats, aplicant la política de protegir a les persones, no als llocs de treball concrets.

Un pla de xoc per a l’adaptació del sistema ferroviari a la nova mobilitat. Per a això s’haurà de capacitar el nostre sistema ferroviari per a absorbir la major part de la demanda aèria intrapeninsular. La pràctica totalitat de vols peninsulars tenen origen i destinació en ciutats amb excel·lent accés ferroviari; només es necessita enfortir la capacitat del servei actual amb trens, cotxeres i tallers. Per a trajectes més llargs de 7 hores, cal recuperar els trens nocturns com estan fent diversos països a Europa (veure Nota 6).

Transparència en relació amb aquest pla de viabilitat i a qualsevol possible ajuda amb fons públics a AENA i/o a Iag Ibèria.

Que qualsevol ajuda pública es destini a afavorir les maneres de mobilitat més sostenibles i al transport públic, no al sector de l’aviació, que ha demostrat les seves externalitats negatives i les seves limitacions.

L’establiment d’un sistema de gravamen a l’aviació (via IVA, taxació del querosè i dels viatges freqüents…) que elimini els actuals privilegis fiscals dels quals gaudeix el sector i que incorpori les externalitats negatives que genera.

Les organitzacions insisteixen en la urgència de realitzar un canvi profund en les nefastes polítiques insostenibles de transport que des dels anys 90′ han privilegiat a un sector altament contaminant com l’aviació mitjançant inversions públiques, subsidis i privilegis fiscals a les companyies aèries en detriment dels sistemes de transport més sostenibles i públics.

La profunda crisi econòmica i social que viu el país junt amb la caiguda d’ingressos públics obliga a establir prioritats en les polítiques i fons públics per a enfortir els serveis bàsics essencials, el sistema social de protecció per a atendre els sectors més vulnerables i a les persones que perdran l’ocupació, així com per a l’impuls de sectors econòmics essencials en el context de la crisi global, energètica i climàtica. En la dura situació que enfronta el país consideren inacceptable repetir els errors del passat, generant sobre (endeutament) públic per a rescatar grans capitals financers i mantenir el mateix model econòmic injust i insostenible.

Vegeu la carta presentada al President del Govern.

[English]

Social and environmental organizations urge the Spanish government to resize AENA and not to rescue the multinational IAG Iberia

The organizations publish an open letter to the President of the Spanish Government, Pedro Sánchez, calling for a viability and resizing plan for AENA, the Spanish airport operator, suitable for the context of climate emergency, economic contraction and reduction of air mobility in order to avoid costs that fall back to public funds. Similarly, they request the Government to refuse the ICO endorsement at the EUR 1.01 billion requested by Iberia and Vueling of the IAG air holding company.

Ecologistas en Acción, Zerøport, the Platform against the Expansion of Palma Airport, the Balearic Group on Ornithology and Nature Defense (GOB), Greenpeace, the Association for the Promotion of Public Transport, the Neighborhood Assembly for Tourist Degrowth and Friends of the Earth have presented a letter to the President of the Government following AENA’s decision to negotiate two credits of 2 billion euros with financial institutions to deal with the fall in its revenue. In the current crisis in the sector, they point out, a possible insolvency of AENA would contribute to further aggravating the economic crisis generated by Covid-19, nationalizing the losses of this company, in the event of public rescue.

Similarly, they object to public funds rescuing private multinationals such as Iag Iberia, which is part of the IAG air holding company (which groups together Iag Iberia, British Airways, Vueling, Aer Lingus and LEVEL). They therefore call for the ICO, the state-owned bank, to refuse the public rescue requested by Iberia and Vueling of a value of EUR 1.01 billion.

In both cases, they ask Sanchez to reconsider these decisions by the Government, arguing that they respond to private interests of international capital, are contrary to general interest and will surely incur costs on public accounts that will come at an enormous price for the population. They recall that AENA’s majority private shareholders are international funds and investment fund managers such as BlackRock Inc, with shares in the banks to which AENA is applying for the loans, such as Banco Santander, BBVA, CaixaBank, Bankia and Sabadell, among others.

Taking all of the above into account, they request:

– An AENA feasibility and resizing plan that includes the following aspects:

A flight reduction plan to achieve an annual reduction of 7.6% of CO2 emissions in compliance with climate targets, as stipulated by the scientific community in the latest United Nations report.

Closure of deficit airports that are dedicated exclusively to domestic flights and elimination of flights on short journeys with a railway alternative.

Definitive suspension of any capacity expansion, whether at existing or new airports.

Protection of affected workers, applying the policy of protecting people, not specific jobs.

– An emergency plan for adapting the railway system to new mobility. To do this, our rail system must be prepared to absorb the majority of the intrapeninsular air demand. Almost all peninsular flights originate and depart in cities with excellent rail access; it is only necessary to strengthen the capacity of the current service with trains, depots and maintenance facilities. For journeys longer than 7 hours, night trains must be recovered as is being done in several countries across Europe (see Note 6).

– Transparency in relation to this feasibility plan and any possible publicly funded assistance to AENA or Iag Iberia.

– That any public aid should be destined to promote the most sustainable modes of mobility and public transport, not the aviation sector, which has demonstrated its negative externalities and limitations.

– The establishment of a system of aviation duty (via VAT, kerosene and frequent travel tax, etc.) that eliminates the current tax privileges enjoyed by the sector and incorporates the negative externalities it generates.

Organizations stress the urgency of making a profound change in the disastrously unsustainable transport policies that since the 1990s have been privileging a highly polluting sector such as aviation through public investments, subsidies and tax privileges for airlines to the detriment of more sustainable and public transport systems.

The deep economic and social crisis that the country is living in coupled with the fall in public revenues requires prioritization in public policies and funds to strengthen essential basic services, the social protection system to serve the most vulnerable sectors and people who will lose their jobs, as well as for the promotion of key economic sectors in the context of the global crisis, energy and climate. In the plight facing the country, they find it unacceptable to repeat the mistakes of the past, generating public (indebtedness) to rescue large financial capital and maintain the same unfair and unsustainable economic model.

See the letter presented to the President of the Government

01 /04/2020

Carta oberta a l’alcalde i grups municipals de l’Ajuntament del Prat de Llobregat

Benvolgut alcalde, benvolguts/udes regidors/res,

Volem transmetre la nostra satisfacció arran de l’aprovació unànime per part del Ple municipal del Prat d’una declaració contra l’ampliació de la tercera pista de l’aeroport del Prat el passat dimecres dia 4 de març. Aquesta declaració recull part de les demandes de la Plataforma ZeroØport, que aglutina més de 40 entitats socials, veïnals i ecologistes de l’àrea metropolitana que lluiten, des de fa anys,  per corregir i evitar els greus impactes socials i ambientals ocasionats per aquesta gran infraestructura de transport. 

A la declaració, tots els grups municipals insten AENA a abandonar les polítiques desenvolupistes que no obeeixen a l’actual context d’emergència climàtica i que tampoc no s’ajusten a les normatives ambientals europees; manifesten la importància de defensar el delicat equilibri territorial al delta del Llobregat; rebutgen la proposta de destruir els espais protegits de la Ricarda, i finalment, consideren necessari minimitzar l’impacte acústic que pateixen les poblacions del Prat, Viladecans, Gavà o Castelldefels. Tot plegat, ho valorem positivament.

Tanmateix, volem mostrar el nostre desacord amb el punt Cinquè de la declaració aprovada, en què es parla de desenvolupar l’aeroport en el sentit d’animar a AENA “a innovar tot desenvolupant models sostenibles i adequats a les necessitats del present de gestió aeroportuària“. Amb aquesta frase i la utilització de la referència al desenvolupament sostenible, s’obre la porta a futures ampliacions, actuacions o accions que, amb l’etiqueta de “sostenible”, segueixin danyant el medi o perjudicant les poblacions veïnes, i entrin en contradicció amb la situació de crisi ecològica i climàtica que estem patint.

També volem mostrar el nostre desacord amb el punt en què s’exposa l’acord sobre convertir Girona en la quarta pista de l’aeroport del Prat, concretament el Sisè, que diu: “Urgir a dissenyar un veritable sistema aeroportuari català, que passi per convertir Girona en la quarta pista de l’aeroport del Prat. En aquest sentit, exigim inversions en una millora del ferrocarril, que faciliti la connexió entre el Prat i Girona i entre aquestes infraestructures i Barcelona“. Des de ZeroØport, considerem que defensar la quarta pista entra en directa contradicció amb la resta de punts de la declaració. La quarta pista és una de les actuacions del projecte de creixement d’AENA al Prat, és a dir, d’augment dels vols intercontinentals per arribar als 70 milions de passatgers que l’aeroport tindria capacitat d’acollir amb la nova terminal satèl·lit  projectada. Un augment de vols que, a més, serien amb avions de gran envergadura, els quals encara generarien més emissions de gasos contaminants i altres efectes negatius. Una actuació que teòricament també incrementaria els vols de l’aeroport de Girona i els impactes perjudicials derivats.

D’altra banda, volem alertar que aquests projectes expansionistes de l’aeroport del Prat en l’actual escenari de gran recessió econòmica -també del sector de l’aviació- i de declivi dels combustibles fòssils només poden respondre als interessos curt-terministes dels capitals financers internacionals que operen les decisions d’AENA. Denunciem que es destinin 1500 milions d’euros públics per projectes que van en contra de l’interès general i que anticipen el ja conegut «capitalitzar els beneficis i socialitzar les pèrdues». 

Per tot això, instem al consistori a:

·       Revisar el punt Sisè de la declaració aprovada i rebutjar el projecte de la «quarta» pista del Prat, que contribuiria a agreujar la crisi climàtica, la contaminació atmosfèrica i acústica, els impactes sobre el Delta i els enormes costos socials, econòmics i ambientals de la intensificació de l’actual model de turisme massiu. 

·       Liderar una estratègia per aconseguir la retirada immediata i sense condicions dels plans d’ampliació de l’activitat i de les infraestructures del port i l’aeroport presents i futurs, així com de les noves infraestructures viàries previstes per absorbir aquests augments d’activitat.

Finalment, voldríem sol·licitar una reunió conjunta per tractar aquesta qüestió, quan la situació extraordinària generada per l’epidèmia de la COVID-19 ho permeti. En espera de la seva atenció i resposta, rebin les nostres més cordials salutacions,  

Plataforma ZeroØport

29/02/2020

Qualifiquem de negacionista del canvi climàtic la proposta de l’Ajuntament de Barcelona per liderar l’ampliació de l’aeroport

La Plataforma ZerØport demanem responsabilitat al consistori per a la paralització immediata dels projectes d’ampliació de l’aeroport. Reclamem un pla de reducció de l’activitat per assolir els compromisos amb el clima l’any 2030 i revertir els impactes negatius del turisme massiu a la ciutat.

Un dia després que la justícia britànica hagi paralitzat l’ampliació de l’aeroport de Heathrow per l’impacte climàtic, el Ple de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat una proposta perquè el consistori lideri l’ampliació de l’Aeroport Josep Tarradellas. La proposta que ha estat presentada per Junts per Catalunya i ha obtingut els vots a favor de Barcelona en Comú, el PSC, ERC, JxCat i BCN Canvi, en contra PP i l’abstenció de Cs; demana que «l’Ajuntament de Barcelona lideri la creació d’un sistema aeroportuari basat en la connectivitat dels aeroports de Barcelona, Girona i Reus i que qualsevol projecte d’ampliació sigui respectuosa amb el medi natural i la biodiversitat del Delta del Llobregat».

Per les entitats que formem part de la Plataforma ZerØport, aquesta proposta es posiciona clarament a favor dels plans de creixement d’AENA i va contra direcció a la Declaració d’Emergència Climàtica que l’Ajuntament va aprovar on es compromet a treballar per a reduir les emissions de l’aeroport. Considerem que no només obvia els milions de tones de CO2 que genera l’actual activitat de l’aeroport, amb 52,6 milions de passatgers que anualment arriben a la ciutat; també ignora els impactes negatius del turisme massiu i els 20 anys d’incompliments en els compromisos envers la protecció dels espais naturals del Delta. Considerem una mera operació de rentat verd que es parli d’una «ampliació repetuosa amb el medi natural i la biodiversitat del Delta» amb aquest historial.

Denunciem que amb aquesta proposta el consistori es posa al costat dels interessos dels capitals internacionals que operen tant les decisions d’AENA com de la indústria turística per expandir l’actual model econòmic injust i insostenible. Afirmem que aquest és el creixement econòmic que persegueixen, generar enormes i ràpids beneficis per les elits econòmiques a costa dels drets de la ciutadania, la generació de desigualtats, el saqueig de fons públics i accelerar l’escalfament global amb impactes que seran catastròfics i irreversibles.

Per tot això, instem al consistori a què rectifiqui i lideri un canvi dràstic en els plans expansionistes d’AENA per revertir aquests impactes, fer front a l’emergència climàtica seguint l’exemple de Londres amb el seu alcalde al capdavant i avançar-se a l’esclat de la bombolla turística en un escenari més que proper de crisi energètica. Anunciem noves mobilitzacions i reunions amb els grups municipals per tractar aquesta situació de forma urgent.

 

Design a site like this with WordPress.com
Per començar