Setmana STOP CREUERS – ABRIL 2023
Malgrat les evidents crisis climàtica i energètica, l’obscena indústria dels creuers a Catalunya va en augment i no té aturador. Cal portar al debat públic els greus impactes d’aquesta gran activitat extractiva, ultracontaminant i malgastadora de recursos, a fi d’abordar-ne la desaparició.
Presentem la #SETMANASTOPCREUERS del 12 al 15 d’ABRIL
(https://www.stopcreuers.cat/setmana):
– Jornades de debat per a l’eliminació dels creuers a Catalunya i arreu
Dimecres 12 – Barcelona, Casal de Barri Pou de la Figuera – 18 h. Presenta: Pilar Sampietro (Perdiodista, Vida Verde, Radio 4; @PilarSampColom)
Dijous 13 – Tarragona, Sala d’actes de la Cooperativa Obrera – 18 h. Presenta: Rafa Marrasé (Periodista. Porta Enrere; @rafamarrase)
Contaminació: Jacob Armstrong @transenv
Fiscalitat: @martar49 @ObservaDESC/@espaizerovuit
Treball: Angela Teberga @ALBA_SUD
Turistització: #ABDT
-Trobada oberta amb moviments anticreuers de la Mediterrània
Dissabte 15 – Barcelona, Ateneu la Base, 11 hores
11.00 h Un model incompatible amb la crisi climàtica amb Margalida Ramis (GOB), Ecologistes en acció i Stop Croisières Marseille.
12.30 h Turistització i decreixement amb Joan Buades, Carla Izcara (Alba Sud), ABDT i No Grandi Navi Venezia
Adhesions al manifest: https://www.stopcreuers.cat/manifest

Continguts de les jornades consultables aquí.
Convocatoria: Jornada en el Congreso de los Diputados sobre“La política de grandes infraestructuras de transporte en España”
El próximo martes 28 de marzo, organizada por diversas organizaciones ecologistas, de defensa del territorio y a favor de la justicia climática, ambiental y social, se celebrará en el Congreso de los Diputados una jornada para debatir sobre la política de grandes infraestructuras de transporte que se desarrolla en nuestro país, a la luz de la emergencia climática en la que nos encontramos.
Durante la jornada se presentará un panorama general de la política de grandes obras en materia de transporte y diversos casos de oposición territorial a ampliaciones de estas infraestructuras, para lo que acudirán representantes de las diversas luchas. Por último, habrá una mesa redonda con representantes de los distintos grupos políticos que permitirá contrastar sus distintas visiones sobre este tema.
- QUÉ: Jornada sobre la política de grandes infraestructuras de transporte en España
- CUÁNDO: Martes, 28 de marzo
- Debates y ponenciasde 10 a 14 h
- Concentración reivindicativa, 14 a 15 h
- DÓNDE:
- Debates y ponencias en la Sala Clara Campoamor del Congreso de los Diputados (acceso por Carrera de San Jerónimo, 36)
- Concentración posterior (14 h) frente al Congreso de los Diputados (junto a la confluencia de calles Duque de Medinaceli y Pza. de las Cortes).
– El PROGRAMA de la jornada está en: https://acortar.link/Xjlglc
– El CARTEL de la jornada está disponible en: https://acortar.link/MRjVCX
– Para asistir presencialmente es IMPRESCINDIBLE INSCRIBIRSE antes del lunes 27 de marzo en https://acortar.link/Xjlglc (boletín de inscripción tras el programa)
– Podrá seguirse la sesión en directo en: https://acortar.link/oZfjEo
Convocan: Ecologistas en Acción, Alianza por el Clima, Coordinadora estatal por el Tren Público, Social y Sostenible, GOB, Comissió Ciutat-Port, Zeroport, Plataforma contra la Ampliación de Barajas, Asturies por Clima, Terraferida.
Colabora: Grupo Parlamentario Confederal de Unidas Podemos-En Comú Podem-Galicia en Común.
[COMUNICAT] 10.000 persones sortim al carrer sota el lema “Defensem la terra, construïm el futur”
Avui hem sortit al carrer 10.000 persones d’arreu del territori per dir NO als macroprojectes. Els que Generalitat i la patronal volen impulsar amb els pressupostos que es votaran el proper 10 de març: de l’ampliació de l’aeroport del Prat de Llobregat, a la construcció del 4t cinturó i el PDU Circuit de Catalunya al Vallès i al macrocasino de Hard Rock al Camp de Tarragona i de tots els projectes especulatius d’arreu del territori que trinxen la terra.
Més de 100 col·lectius i organitzacions de tota mena i de tots els racons dels Països Catalans s’han adherit a la convocatòria i han vingut a la mobilització d’avui. Som lluites contra projectes urbanístics, contra infraestructures d’energia i de transport, lluites socials en defensa del dret a l’habitatge, pels drets laborals, per la justícia social per amb un problema comú. Hem sortit al carrer per combatre un model econòmic i social, que es diu capitalisme, que necessita créixer a tota costa amb projectes que depreden el territori i la vida de les persones. Hem sortit al carrer per combatre un model que no ens permet fer les passes necessàries per afrontar la crisi ambiental del canvi climàtic, l’esgotament dels recursos i el deteriorament de la natura. Un model econòmic orientat a augmentar els beneficis dels rics i que condemna la majoria de la població a la pobresa, la misèria i la precarietat. Un model que no ens permet prendre decisions per ser sobiranes i repartir els recursos de manera justa.
Hem denunciat la connivència entre les elits econòmiques i els partits polítics, principalment el recent pacte entre Esquerra i el PSC, però també el beneplàcit d’altres partits sense els quals el seu pla no seria possible. Megaprogectes que trinxen el territori, incrementen l’ús de carburants fòssils i massifiquen amb el turisme els nostres barris, costes i pobles. Sabem perfectament que tot això NO genera riquesa, que tan sols porta beneficis per als empresaris del totxo, dels turisme, dels casinos, del comerç i dels especuladors immobiliaris.
Hem assenyalat també la patronal Foment del Treball, per denunciar de manera ben clara i pública les seves constants ingerències en les polítiques públiques. Aquesta entitat, àmpliament subvencionada per la Generalitat, defensa una vegada rere una altra els interessos de les grans empreses i grans capitals especuladors nacionals i internacionals, que governen amb mà ferma gairebé tots els partits polítics. Els denunciem per ecocides, perquè només miren pels seus beneficis, sense tenir en compte la crisi ambiental, energètica i climàtica a la qual ens enfrontem i que hauria de ser el gran repte a afrontar urgentment per garantir un futur mínimament habitable. El camí que marca Foment del Treball ens aboca al desastre.
Avui només és el principi d’un llarg període de lluita, seguim organitzant-nos i construint la unió de totes les lluites a través de jornades, mobilitzacions i accions per tot arreu. Menys Casinos, menys cotxes, menys avions i més vida. Des dels col·lectius avui presents, sindicats laborals, la lluita estudiantil, la lluita feminista, el moviment per l’habitatge, les plataformes ciutadanes, el moviment ecologista i social, tots defensem la terra i construïm el futur!
[COMUNICAT] No necessitem cap ampliació de l’aeroport, per molt que s’hi insisteixi
Darrerament, estem assistint a una fortíssima campanya comunicativa dels sectors que empenyen per l’ampliació de l’aeroport del Prat. L’objectiu d’aquesta campanya és instal·lar a l’opinió pública un marc fal·laç: l’aeroport s’ha d’ampliar, i només cal discutir el com. Cal ressaltar que els sectors que pressionen per l’ampliació tenen una limitada representativitat social, tot i la seva omnipresència comunicativa, i bàsicament representen a la patronal i als sectors empresarials interessats, que es veuen clarament beneficiats amb aquest macroprojecte. En canvi, té escàs reflex mediàtic i molt sovint s’obvia la gran oposició a l’ampliació de l’aeroport que hi ha en amplis sectors de la societat i en les persones que viuen al seu territori, tal com va quedar palès en la gran manifestació del 19 de setembre de 2021.
La realitat és que no només no hi ha una necessitat d’ampliar l’aeroport, sinó que hi ha arguments de sobres per descartar aquest projecte com una molt mala idea. Entre les raons per a la no ampliació n’hi ha d’ambientals, econòmiques i socials. En primer lloc, ampliar la capacitat dels aeroports catalans per augmentar encara més el trànsit aeri obriria la porta a un augment dramàtic de les emissions de gasos d’efecte hivernacle, en el sentit contrari del que marquen els objectius de reducció d’emissions globals davant del canvi climàtic.
El trànsit aeri addicional també contribuiria a empitjorar el problema endèmic que l’àrea metropolitana de Barcelona té de contaminació de l’aire, amb greus efectes sobre la salut dels seus habitants. El passat mes de desembre el Tribunal de Justícia de la Unió Europea ha condemnat l’estat espanyol pels elevats índexs de contaminació de l’aire (concretament en NO2) i per no adoptar les mesures adequades de correcció. Estem parlant d’una condemna en ferm i, tot i això, es continuen plantejant infinitud d’escenaris d’ampliació de l’aeroport i la seva capacitat.
En segon lloc, l’afectació sobre la biodiversitat del delta del Llobregat seria catastròfica amb qualsevol de les opcions d’ampliació que s’estan plantejant. L’equilibri dels ecosistemes del Delta és ja actualment molt precari i no ens podem permetre el seu col·lapse en un moment on és evident el greu problema de pèrdua de biodiversitat que pateix el món i també Catalunya, per a la qual, la protecció d’àrees especialment riques i sensibles com són les zones humides resulta crucial. Recordem, també, que el delta del Llobregat es troba en més d’un 60% sota el ciment, de manera que les propostes d’ampliació de l’aeroport no fan més que agreujar la incessant pèrdua de sobirania alimentària i hídrica d’aquest espai.
Així mateix, quan suposats “experts” plantegen aquest tipus de propostes, mai no tenen en compte que a curt/mitjà termini l’energia fòssil serà cada cop més cara i que no es podrà mantenir l’actual sistema de consum globalitzador i de desplaçaments, cosa que afectarà directament el sector de l’aviació. Si veritablement tinguessin present aquesta realitat, fa temps que estarien pensant com afrontar aquest obligat decreixement de l’activitat econòmica de la millor manera possible i, alhora, reconsiderant de dalt a baix el paper futur de les grans infraestructures.
Finalment, l’augment del trànsit aeri posaria més llenya al foc a algunes de les principals problemàtiques econòmiques i socials del país, i en especial de l’àrea metropolitana de Barcelona. Així, es contribuiria a l’augment del preu de l’habitatge i s’incidiria amb un model laboral de precarietat, tot empenyent el sistema econòmic cap a una distribució cada cop més desigual.
En definitiva, sobren les raons per oposar-se a l’ampliació de l’aeroport, i és necessari que aquests arguments siguin escoltats en un debat públic que tingui un mínim rigor i qualitat i no vagi a rebuf de l’agenda d’uns sectors molt concrets i amb uns interessos molt directes vinculats al fet que aquest projecte antiecològic i antisocial prosperi.
És l’hora de fer sentir la veu de la població que s’oposa a l’ampliació de l’aeroport i a altres macroprojectes contaminants i precaritzadors i que reclama un canvi de rumb polític per construir un futur sostenible i més just. Per això, convoquem la manifestació que partirà de la plaça de Catalunya de Barcelona el pròxim 4 de març a les 6 de la tarda i creiem que la difusió de la convocatòria és clau per equilibrar un debat polític i mediàtic esbiaixat.
DEFENSEM LA TERRA, CONSTRUIM EL FUTUR – Manifestació unitària (4M, 18h, Pl. Catalunya)
Aquestes passades setmanes hem assistit a un espectacle lamentable en què el Govern de la Generalitat d’ERC i el PSC han pactat un conjunt d’aberracions ambientals i socials amb l’excusa de l’aprovació d’uns pressupostos que, segons diuen, han de millorar els serveis públics. De fet, no hi ha hagut negociació sinó que el Govern s’ha limitat a assumir les demandes de les patronals, entomades pel PSC que li ha fet de representant parlamentari.
El Govern pretén fer-nos creure que es preocupa pel canvi climàtic, la reducció de la desigualtat, la millora de la biodiversitat i la transformació econòmica però l’acord dels pressupostos només s’inspira en un model caduc que comporta l’empitjorament del canvi climàtic, el deteriorament del medi ambient i unes condicions de treball precàries, i que a més fa que unes poques empreses s’enriqueixin a base d’obra pública, especulació i increment del turisme de masses i de la hipermobilitat.
No podem seguir encadenades als mateixos projectes plantejats fa dècades anys. En un context d’agreujament de la crisi econòmica, social, energètica i ambiental és imprescindible sortir de les coordenades i les polítiques que ens hi han portat.
Els Megaprojectes d’infraestructures i d’urbanisme com els plantejats redunden, tant en la seva execució com en la seva finalitat, en la degradació ambiental i en la crisi climàtica, a més d’augmentar el consum d’energia i materials cada cop més escassos. És una irresponsabilitat que els polítics facin cas omís de les advertències sobre la pèrdua massiva de biodiversitat pel deteriorament dels espais naturals. No escolten les alertes que, si no aconseguim reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle, l’escalfament global tindrà uns efectes devastadors que patiran de manera més greu les poblacions més vulnerables.
Les nostres lluites, potser estan separades territorialment, però responen a un denominador comú: el sistema econòmic depredador i extractiu en el qual vivim, des dels jocs olímpics del Pirineu, a la lluita per l’horta valenciana, passant per la massificació turística de les illes Balears, l’ampliació de l’aeroport del Prat, el megacasino de Hard Rock, la construcció del 4t Cinturó, destruir la terra amb línies d’alta tensió, MATS, gasoductes, macroplantes solars i eòliques, abocadors, espoli i destrucció de rius i rieres, plans urbanístics especulatius o projectes que ataquen les condicions de vida de les veïnes o la natura. Diferents territoris, diferents atacs, però la mateixa problemàtica i la mateixa solució: l’organització popular per a canviar el model econòmic en què vivim. La unió entre pobles, barris i ciutats de tot arreu és la clau per a crear una consciència i sentiment de pertinença a les nostres viles, per a poder ser respectats i deixar de ser decorats on els polítics de torn poden fer i desfer com els dicti el mercat. Per això reivindiquem l’organització per front comú a tots els atacs contra el territori i contra les nostres vides. Perquè voldran enterrar-ho tot sota una capa de ciment, però no saben que les nostres arrels són molt més fortes i trencarem totes les barreres que ens posin per davant.
Som aquí per reivindicar i cridar ben fort que no necessitem macroprojectes i trinxar el territori, que no necessitem més autopistes, casinos ni més avions, sinó tot el contrari. Que necessitem serveis públics i de qualitat i infraestructures que millorin les nostres vides de forma real i directa. Sí a la sanitat pública, sí a l’educació pública, sí a un transport digne i de qualitat, sí a poder viure a les nostres viles sense pagar lloguers abusius, sí a un model econòmic al servei de les treballadores i el territori. Sí a la planificació d’una transició ecosocial per afrontar el futur. És urgent un canvi de rumb radical pel futur del nostre país.Necessitem mirar al futur i fer un canvi de rumb de les polítiques que agredeixen al territori. Necessitem posar al centre les necessitats de la població i dels ecosistemes. Apostem pels serveis públics i de qualitat i per una transformació del model econòmic encaminades a la transició ecosocial. Les lluites ecologistes i socials ens unim i fem una crida a la participació en la propera gran manifestació el dissabte 4 de març a les 18h a Plaça Catalunya (Barcelona) sota el lema “Defensem la terra, construim el futur!”.

Cartell editable/personalitzable per a col·lectius que vulguin fer la seva pròpia convocatòria.
Zeroport crida a l’abandonament dequalsevol projecte d’ampliació de l’aeroport i a dur a terme polítiques per a un decreixement de l’activitat de l’aviació.
Us convoquem el proper dijous 26 de gener a les 5 de la tarda davant de la seu del PSC (carrer de Pallars, 191, Barcelona) per assenyalar públicament i dir prou a la deriva dels sectors polítics que irresponsablement impulsen l’agenda de la patronal, tot ignorant el context d’emergència climàtica i de crisi energètica i de biodiversitat en què ens trobem.
Arran de les negociació dels pressupostos de la Generalitat, estem assistint a un espectacle d’irresponsabilitat per part de diversos representants de partits polítics que pressionen a favor d’una sèrie de macroprojectes que es poden qualificar d’aberracions pel que fa a les seves conseqüències ambientals, energètiques i socials. Ja més de 270 entitats ens vam pronunciar en el manifest conjunt impulsat per Ecologistes en Acció el passat 12 de desembre.
Un d’ells és l’ampliació de l’aeroport del Prat, que continua sent una obsessió per a la patronal del país i defensada aferrissadament per alguns grups polítics, que li fan de braç parlamentari. Exigim a aquests partits que descartin propostes pròpies del negacionisme climàtic i facin cas a una majoria social que s’oposa a l’ampliació de l’aeroport, tal com reflectia l’enquesta del Centre d’Estudis d’Opinió de la Generalitat de finals de 2021, i es va fer palès en la gran manifestació que va tenir lloc al Baix Llobregat i a Barcelona el 19 de setembre del mateix any.
Alhora, no entenem com el govern català no es pren seriosament ni acata les directrius europees i, per tant, no manté una posició ferma contrària a l’ampliació de l’aeroport. Recordem que la Comissió Europea ha obert un expedient d’infracció a Espanya per la gran desprotecció del delta del Llobregat, que està en marxa l’ampliació dels espais protegits del Delta i que el Tribunal de Justícia de la Unió Europea ha condemnat Espanya per la pèssima qualitat de l’aire de Barcelona i Madrid. Una hipotètica ampliació agreujaria tots aquests problemes.
Catalunya no té un problema de falta de capacitat de les seves infraestructures aeroportuàries, sinó un problema de falta de polítiques per a un decreixement de l’activitat de l’aviació. No falten metres quadrats de pistes ni terminals, sinó polítiques de regulació, gestió o fiscalitat per a reduir els costos socials, ambientals i energètics associats a la hipermobilitat global i el turisme de masses. A més, mentre a Europa ja es comencen a fer polítiques de limitar l’activitat aeroportuària, com vetar vols curts, aturar ampliacions de grans aeroports o taxar el querosè, aquí s’aposta per polítiques contràries.
Així mateix, no entenem com el govern català només escolta els mateixos actors de sempre, sindicats i patronals, i mai no consulta els arguments de la ciutadania organitzada, basats en nombroses evidències científiques i en un gran consens social. En aquest sentit, des de Zeroport advertim que no acceptarem ampliacions encobertes amb altres denominacions, com ara millores de gestió, modificacions o noves configuracions… fetes a partir de pactes polítics curterministes i contraris a l’interès general.
Zeroport proposa protegir noves àrees del delta del Llobregat al voltant del port i l’aeroport de BCN per aturar-ne el creixement
La plataforma Zeroport ha presentat al·legacions a la proposta que la Generalitat de Catalunya està tramitant per augmentar les zones d’especial protecció per a les aus (ZEPA) del delta del Llobregat. Per Zeroport, aquesta proposta arriba massa tard en molts sentits i omet parts importants del Delta que podrien i haurien d’estar protegides, moltes de les quals estan catalogades com a Important Bird Area, la classificació tècnica de referència per designar noves ZEPA.
Les al·legacions estan centrades en la cerca d'”espais on es puguin restaurar les connexions perdudes i alhora fer una àrea d’amortiment al voltant del port i, molt especialment, de l’aeroport, per mantenir la protecció i la connectivitat ecològica al Delta”. També s’ha tingut en compte que les noves zones d’especial protecció per a les aus que proposades “no siguin camps de conreu, per rebaixar la pressió que la nova delimitació pugui suposar per a l’activitat agrària”.
Podeu consultar l’escrit d’al·legacions aquí i el plànol amb les zones addicionals a protegir plantejades des de Zeroport a continuació.

[COMUNICAT] Comunicat de Zeroport, la Xarxa per la Justícia Climàtica i la Assemblea de Barris pel Decreixement Turístic després de la reunió amb la regidora d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat Janet Sanz
Exigim l’aturada immediata del trànsit de creuers a Barcelona
A la reunió celebrada el passat 11/10, la regidora ha explicat la complexitat d’arribar a una limitació de creuers perquè requereix l’entesa entre Estat, Generalitat, Ajuntament i Port. També ha exposat el consens dins el govern municipal sobre reduir/eliminar els creuers en trànsit, mentre els socis de govern tenen diferents postures quant a què fer amb els creuers “port base”: mantenir-los, augmentar-ne el trànsit o -com defensem- eliminar-los també.
Per tirar endavant, qualsevol proposta de limitació ha de comptar amb l’acord des governs de la Generalitat i de l’Estat. Per aquest motiu, els nostres moviments buscaran interlocució amb les altres administracions implicades.
Alhora, comencem un procés de reflexió i treball per construir un moviment social ampli de lluita contra els creuers, que forci les administracions a un canvi radical de rumb. Tot obstacle legal o contractual ha de ser superat, no poden ser excusa per la inacció davant de projectes absurds en situació d’emergència climàtica i energètica.
Després de l’ampliació de l’aeroport, ara es el torn dels creuers! La lluita per la vida continua!
Aquest és el text que hem entregat durant la reunió:
Des de diferents moviments socials fa força temps que demanem la fi del trànsit de creuers al Port de Barcelona per diversos motius: principalment contaminació atmosfèrica i marina, emissions de CO₂, impacte negatiu a la ciutat en termes de turistització (massificació de l’espai urbà, transformació del comerç al voltant dels circuits més utilitzats per creueristes, problemes de mobilitat, etc.), a més d’altres com l’evasió fiscal i l’explotació laboral en què es basa aquest negoci. Es tracta d’una reivindicació amb molt suport popular, el mateix que entenem que ha portat l’Ajuntament de Barcelona a posar la necessitat de reduir el trànsit de creuers sobre la taula del debat públic i sobre la de negociacions amb el Govern de la Generalitat.
Negociacions que no s’acaba d’entendre que no hagin donat ja resultats significatius, quan totes dos institucions van fer públiques les respectives declaracions d’emergència climàtica fa temps, tot i que sense gaire conseqüència real en les seves polítiques.
Hem defensat la conveniència d’una agenda de reducció progressiva del seu trànsit fins a la seva desaparició, però les greus circumstàncies actuals fan que ja no siguin suficients aquestes mesures. La manca de reacció davant d’una emergència climàtica ja innegable i la crisi energètica (només accelerada per la guerra) fan encara més urgent una reacció més radical.
En un context de racionament energètic veiem urgent i prioritari actuar sobre sectors superflus altament consumidors d’energia, i amb alts impactes socials i ambientals. Ningú no entendrà les previsibles restriccions de consum d’energia en l’àmbit domèstic si continuem veient al Port aquests monstres fumejant.
Per tot plegat, i entenent que l’Ajuntament no pot per si sol decretar aquesta fi del trànsit de creuers a la ciutat, demanem que es faci seva aquesta necessitat i que la lideri i defensi en públic i davant de la resta d’institucions públiques implicades.
Demandes sobre l’activitat creuerista de BCN
1. Definició d’un pla de reducció de l’activitat creuerista de la ciutat fins a la seva eliminació total en l’any 2025, per disminuir els nivells de contaminació atmosfèrica i acústica i així protegir la salut de la població afectada, i per complir amb els objectius climàtics.
2. Aturada immediata de la construcció al moll Adossat de les dues noves terminals de megacreuers.
3. Creació d’una taula de seguiment dels plans de reducció de l’activitat creuerista de Barcelona entre l’administració i les entitats socials i ecologistes.
4. Reconversió del sector turístic de la ciutat, per tal de millorar els modes de mobilitat més sostenibles i enfortir els sectors econòmics més justos social i ambientalment.
5. Impuls de l’entrada en vigor abans del 2025 de les àrees de control d’emissions de sofre i nitrogen a la Mediterrània.
[COMUNICAT] NO als projectes d’ampliació del Port de Barcelona
Les plataformes Zeroport i SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet (que apleguen centenars d’organitzacions) exigim a les administracions que controlen el Port de Barcelona –Estat, Generalitat i Ajuntaments de Barcelona i el Prat– que aturin els projectes de creixement i expansió del Port que estan en marxa, i denunciem que promovent aquests projectes ometen sistemàticament l’actual crisi ambiental global i els efectes sobre la contaminació a l’àrea metropolitana i el delta del Llobregat.
El Port de Barcelona continua amb els seus plans d’expansió al delta del Llobregat, sense tenir en compte la crisi climàtica, de biodiversitat, energètica i de materials que globalment ja està impactant en tots els àmbits i que s’està intensificant.
La darrera ampliació del Port, planificada en el Pla Delta i començada fa divuit anys amb el desviament del riu (declarat nul pel Tribunal Suprem i executat sense complir les compensacions ambientals compromeses davant la Comissió Europea), va suposar la pèrdua d’un valuós espai agrícola i natural (més de 300 ha) per donar pas a una Zona Logística parcialment dirigida per grans capitals immobiliaris i a la terminal BEST de contenidors.
Actualment, el Port de Barcelona és el cinquè port amb més emissions de gasos amb efecte d’hivernacle d’Europa, amb 2,8 milions de tones/any de CO2 emeses (Transport&Environment), i aporta entre un 9% i un 15% de la contaminació per partícules (PM10 i PM2,5) de tota la ciutat de Barcelona (Informe Barcelona Regional). En aquest context, estan en marxa tres projectes de creixement del Port: l’ampliació del moll Adossat per a dues noves terminals de megacreuers (total de 7); l’ampliació de la Terminal Prat (BEST), per augmentar la capacitat anual de 2,7 a 3,4 milions de contenidors, i el Pla Director Urbanístic (PDU), lligat a la construcció de noves terminals logístiques a l’antiga i a la nova llera del riu Llobregat i els voltants.
Tots aquests projectes el que pretenen és ampliar la capacitat del Port i augmentar-ne l’activitat, tant de mercaderies com de passatgers, i globalment suposaran, com ha passat en anteriors ampliacions, més contaminació i més emissions de gasos amb efecte d’hivernacle (ja que s’amaga que augmentarà el volum de camions a la Vall Baixa del Llobregat i l’àrea metropolitana), i una nova afectació sobre la pèrdua d’espais agrícoles i naturals del Delta del Llobregat.
En relació amb l’activitat dels creuers, qualifiquem de mera retòrica les últimes declaracions de l’Ajuntament de Barcelona per a limitar-la, quan, recordem, va signar amb el Port el 2018 l’esmentada ampliació de les dues noves terminals de megacreuers i quan no s’ha presentat cap proposta concreta després de la reunió recent amb el Govern de la Generalitat.
Denunciem també que el projecte que vol executar el Port mitjançant el PDU no té cobertura legal i que només pretén acontentar els ajuntaments implicats. Es tracta d’un projecte per crear un munt de noves infraestructures viàries i ferroviàries al Delta, que afectaran molt més enllà de l’àmbit del Port. Així, estan previstes quatre noves terminals ferroviàries (tres a l’antiga llera del riu Llobregat i una a la nova llera) i també dos nous eixos viaris de quatre carrils pels dos marges de l’antiga llera, amb un gran nus viari de quatre nivells d’alçada. La declaració d’impacte ambiental de totes aquestes actuacions va caducar fa anys.
El PDU se centra en l’antiga llera, un espai que el Port ha anat deixant que es degradi, que ara considera “espai residual” i on s’han fet enormes moviments de precàrrega; tot això en un espai catalogat com a Àrea Important per a la Conservació d’Aus (IBA) i on encara hi ha sis hàbitats d’interès comunitari i un de prioritari. Denunciem, a més, que a la zona hi ha nombroses persones vivint en situacions d’infrahabitatge i tota mena de construccions precàries, i hi ha també una superfície visible contaminada amb crom hexavalent, tal com ha denunciat DEPANA des de fa anys. Tot plegat, en terrenys gestionats pel Port.
Una de les terminals de tren projectades està prevista al marge esquerre de la nova llera, a tocar de la proposta de la nova delimitació de la Zona d’Especial Protecció de les Aus del Delta (ZEPA) que està elaborant la Generalitat per complir amb els requeriments del procediment d’infracció que té obert amb la Comissió Europea. Recordem que la protecció de la nova llera del riu Llobregat era una obligació assumida per l’Estat i la Generalitat l’any 1998. El seu incompliment anul·la la declaració d’impacte ambiental que es va fer per al projecte de les terminals l’any 2007. Només per aquests motius ja cal aturar els projectes previstos.
A més, abans de desenvolupar nous projectes, el Port de Barcelona té l’obligació de corregir i pal·liar els gravíssims impactes que els dics que ha construït mar endins estan provocant en el litoral del delta del Llobregat, la regressió del qual està arribant a situacions límit i probablement no té marxa enrere.
Així mateix, el PDU inclou la creació de nous “espais verds”, però una gran part d’aquests no seran en l’àmbit del Port, sinó que es traslladen a sòls agrícoles del Prat de Llobregat que ja són “verds” actualment. Per tant, s’elimina el potencial agrícola futur d’aquests sòls convertint-los en parcs urbans i equipaments comunitaris, mentre es destrueix l’actual espai verd de l’antiga llera.
Per tot plegat, des de SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet i Zeroport exigim:
– Aturar tots els projectes d’ampliació del Port de Barcelona i impulsar un pla de decreixement del trànsit marítim per assolir la reducció de les seves emissions de gasos amb efecte d’hivernacle a la meitat el 2030 i per afrontar la crisi sistèmica derivada de l’escenari de descens energètic i de materials.
– Aturar el PDU de la Terminal logística intermodal del Port de Barcelona pels seus impactes ambientals sobre espais catalogats com a IBA i on encara hi ha sis hàbitats d’interès comunitari i un de prioritari.
– Descontaminar i renaturalitzar l’antiga llera del riu Llobregat, amb tots els seus valors ambientals originals, i incloure-la dins les previsions de l’ampliació de la ZEPA del Delta del Llobregat, ja que forma part de l’IBA140. Així mateix, exigim l’atenció social de les persones que viuen actualment en aquest àmbit.
– Un ampli procés participatiu social per decidir el model urbanístic i territorial, que prioritzi la qualitat de vida, la sobirania alimentària i la conservació de la natura i el paisatge del Baix Llobregat i l’Hospitalet i d’aquesta part de Barcelona.
– Un pla de decreixement, transformació i relocalització del sistema econòmic que aposti per la redistribució de la riquesa i la justícia social com a eixos claus de les polítiques públiques, amb els objectius de satisfer les necessitats bàsiques del conjunt de la població en funció dels límits biofísics del planeta i corregir els impactes de l’entorn natural metropolità.